START-UP NATION ROMÂNIA. Post eveniment

06/04/2017

Întreprinderile mici şi mijlocii reprezintă coloana vertebrală a unei economii sănătoase, competitive şi cât mai diversificate. Tocmai de aceea, statele îi încurajează pe cei care vor să devină antreprenori şi să deschidă o afacere, prin anumite programe guvernamentale. Văzute ca o manifestare practică şi eficientă a colaborării dintre public şi privat, în care ambele părţi îşi asumă concomitent atât riscuri, cât şi încredere una în cealaltă, programele de tip Start-Up sunt un exemplu de succes la nivel mondial.

În România, este nevoie acută de înfiinţare de noi firme şi, implicit, de noi locuri de muncă, iar statul este dispus să se implice în mod activ în stimularea afacerilor de la zero. În 2017 se împlinesc zece ani de când ţara noastră a aderat la Ununea Europeană şi are la îndemână programele de finanţare europeană, care însumează milioane de euro. Cu toate acestea, cifrele arată că ne aflăm la coada clasamentului în ce priveşte numărul de companii raportat la totalul populaţiei. În încercarea de a îndrepta această realitate şi de a da o şansă reală celor care au idei creatoare, viziune şi spirit antreprenorial, dar nu dispun de acea sumă minimă de bani necesară pentru a-şi începe propria afacere, Guvernul României propune proiectul START-UP NATION ROMÂNIA. Prin acesta, Guvernul, prin Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat intenţionează să creeze premisele apariţiei a 10.000 de noi firme anual, fapt care să ducă la crearea a 20.000 de noi locuri de muncă. Având în vedere aplicabilitatea largă, dar şi nevoia potenţialilor beneficiari de obţinere a unor informaţii cât mai clare şi detaliate, INTACT MEDIA GROUP, în parteneriat cu Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat, a organizat forumul START-UP NATION ROMÂNIA moderat de Alessandra STOICESCU.

“Programul START-UP NATION- ROMÂNIA este o contribuție esențială la emanciparea ecosistemului de business din România, acesta încurajând oamenii să devină antreprenori”, a declarat Ministrul pentru Mediul de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat, Alexandru PETRESCU, prezent la dezbateri. Potrivit acestuia, cu toate că de-a lungul timpului au existat mai multe încercări de încurajare a businessurilor aflate în fază incipientă, acestea nu au “atins omul de pe stradă”. Diferenţa dintre programele anterioare şi cel care se află acum pe ultima sută de metri şi va intra în vigoare şi în aplicare din data de 2 mai constă în faptul că acesta din urmă are la bază un principiu cheie: simplitate în exprimare, astfel încât să fie uşor accesibil şi să nu lase loc de interpretări. Asta pentru a permite oricui care “aruncă doar ochii” pe grila de eligibilitate să ştie dacă se califică sau nu. „Este și un life style option. Așa îl văd. Este opțiunea de a deveni antreprenor. Este un risc într-un fel? Este. Este un risc pentru cel ce se lansează în business?

Este. Dumneavoastră, ca antreprenor, aveți riscul lângă dumneavoastră tot timpul. Ei bine, și Guvernul României vine în acest caz și își asumă riscuri. Cred că este o contribuție esențială la emanciparea ecosistemului de business din România. Încurajăm oamenii să devină antreprenori”, a adăugat Alexandru Petrescu, la forumul INTACT MEDIA GROUP.

Guvernul a alocat acestui program peste 1,7 milioane de lei. Dintre aceştia, 500 de mii de lei provin din fonduri europene nerambursabile, prin Programul Operaţional Capacitate Administrativă şi restul de 1, 2 milioane de lei sunt bani de la bugetul de stat. De asemenea, plaja celor cărora se adresează acest program este una extinsă şi se referă la patru domenii considerate prioritare în programul de guvernare. Acestea sunt: 1) producţia de programare şi IT, 2) industrii creative, neincluzând aici codul CAEN 6201, 3) servicii şi 4) comerţul şi alte activităţi. Suma maximă pe care o poate obţine un proiect este de 200.000 de lei.

Pentru îmbunătăţirea programului şi pentru a-i implica în mod real pe cei care urmează să beneficieze de pe urma acestuia, iniţiatorii au organizat o serie de dezbateri publice în mai multe oraşe imporatnte din ţară. În urma discuţiilor publice, Start-Up Nation România a suferit anumite modificări faţă de forma iniţială în care a fost propus prin ordonanţă de urgenţă. Condiţiile finale în cadrul programului au fost mult îmbunătăţite faţă de prima formă. „Ca să deveniţi eligibili în acest program, trebuie să faceţi trei lucruri foarte simple: să vă deschideţi o societate comercială după data de 30 ianuarie 2017, trebuie să creaţi minim un loc de muncă şi să menţineţi acest loc de muncă pentru o perioadă de doi ani de zile”, a detaliat Secretarul de Stat în Ministerul pentru Mediu de Afaceri, Comerţ şi Antrprenoriat, Ilan LAUFER.

Modificările majore ale programului conceput iniţial, survenite ca urmare a cererilor şi sugestiilor luate „la cald” din teritoriu se referă la faptul că atât salariile, cât și TVA-ul nedeductibil vor fi incluse în gama cheluielilor ce se pot deconta. La fel şi chiriile, dar şi achiziţionarea de spaţii noi necesare desfăşurării activităţii. Totodată, important de ştiut este că beneficiarii vor putea să prevadă şi să deducă o sumă de până la 3.000 de lei, în scopul participării la unele cursuri de formare şi perfecţionare profesională în antreprenoriat şi management. Tot ca noutate absolută este faptul că decontarea cheltuielilor se va face pe principiul cererii de plată. „Cel ce beneficiază de grant nu e obligat să vină cu banii de acasă. Plata se va face în 30 de zile. Dobânda va fi considerată cheltuială eligibilă,” a specificat Ilan Laufer. Platforma electronică utilizată pentru înscrierea de proiecte va fi una prietenoasă şi uşor de accesat. Aceasta va fi pusă la dispoziţia viitorilor antreprenori pentru 15 zile, urmând ca evaluarea şi răspunsurile să se dea în următoarele 15 zile. Punctajul minim obţinut este de 100 de puncte.

Pentru a creşte şansele de accesare a fondurilor, Ministerul a prevăzut că în cazul angajării de persoane defavorizate, cu dizabilităţi, persoane aflate în căutarea unui loc de muncă sau şomeri şi absolvenţi din 2012 şi până în prezent, indiferent dacă au mai lucrat în această perioadă sau nu, să se primească un punctaj suplimentar.

Programul START-UP NATION ROMÂNIA, atât de aşteptat de cei interesaţi, ar avea nevoie şi de un parteneriat cu instituţiile financiare, în special băncile comerciale,  care să asiste noii intreprinzători, prin asigurararea unor linii de credit de-a lungul derulării activităţii. „Singura chestiune ar fi existenţa posibilităţii ca la nivel de Minister să se poată realiza o colaborare cu băncile din România pentru finanţări ulterioare. 200.000 de mii de lei e o sumă considerabilă, dar dezvoltarea ulterioară necesită alte investiţii’’, a spus Dragoş UNGUREANU, Director Adjunct Comercial IMM, Banca Transilvania.

Pe de altă parte, Paul ICHIM, Vicepreşedinte Executiv, EximBank România, a precizat că „în ceea ce priveşte eligibilitatea start-up-urilor pentru finanţare, spun, atunci când mi se adresează reproşuri că nu finanţăm start-up-uri, că toate băncile comerciale sprijină start-up-urile în măsura în care planul de afaceri îmi arată posibilitatea de replată a acelor sume. Trebuie să judecăm mai profund. Trebuie să vorbim de experienţa celui care vrea să investească. E important să vedem dacă avem minime cunostinţe despre piaţa respectivă’’.

În aceeaşi notă s-a exprimat şi Adrian VASILESCU, Consilierul Guvernatorului BNR. Acesta a declarat că antreprenorii au, în primul rând, nevoie de cultură economică, foarte mulți nu o au și nici nu sunt preocupați de aceasta şi, tocmai de aceea, este nevoie ca aceştia să se educe în domeniul business-managementului.

În accepţiunea Guvernului, programul START-UP NATION este strâns legat de alte măsuri şi legi care trebuie luate în sectorul antreprenorial. Asta deoarece şi o firmă nou înfiinţată, care intră pe piaţă, va fi în scurt timp supusă verificărilor organelor de control. Astfel, este adusă din nou în discuţie Legea Prevenţiei, menită să permită tuturor societăţilor comerciale să intre în coformitate cu legea, înainte de a fi sancţionate şi uneori chiar împinse spre insolvenţă şi faliment, de către cei care sunt trimişi să le controleze.

„Legea prevenției încearcă să elimine percepția de control invaziv. Încearcă să elimine omul care se pune în ușa afacerii dumneavoastră și vă ia cu ‘Ia să vedem ce găsim noi astăzi’. Aceasta încearcă să elimine. Eu nu am pretenția că această lege va aduce un grad de liniște totală și toată lumea de acum trebuie să evite sau să treacă pe rândul doi de activitate conformitatea cu legea. Nu asta trebuie să se întâmple. Este un prim pas spre a trece spre următorul stadiu, care este cel de încredere între cei doi jucători relevanți ai businessului românesc: antreprenorul și autoritatea de control”, a explicat Ministrul Alexandru Petrescu, în cadrul forumului INTACT MEDIA GROUP.

Proiectul de lege, sub incidenţa căruia intră acum nu mai puţin de 33 de contravenţii, se află în dezbatere publică până la data de 1 mai.

Mediul de afaceri cere adoptarea acestei legi numaidecât, aceasta fiind văzută ca o adevărată gură de aer. „Suntem într-o situaţie în care orice abatere este o infracţiune.  Există panică în mediul de afaceri că autorităţile de control sunt direcţionate ca să colecteze bani la buget’’, a declarat Cristian ERBAŞU, Președintele Federației Patronatelor Societăților din Construcții.

Legat de această chestiune, s-au ridicat unele probleme care, deşi deocamdată rămân fără răspuns, ar putea fi rezolvate prin promovarea unei iniţiative legislative: „există un set de pedepse şi pentru cei care controlează? Cum se poate contesta raportul de control al celor de la Antifraudă? Dacă acel raport nici nu există, atunci ce poţi să conteşti?’’, a punctat Isabelle TUDOR, Director Administrativ MB Telecom.

Tot pentru a veni în ajutorul antreprenorilor, numărul de taxe fiscale şi parafiscale din România ar urma să scadă la 50 în 2018, de la peste 100, iar acestea se vor putea achita online, a declarat secretarul de stat în Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat Ilan Laufer, la forumul privind Programul „START-UP NATION – ROMÂNIA”.

Dezbaterea “Start-Up Nation România” a fost organizată de Intact Media Group în parteneriat cu Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat și a fost susținută de Federația Patronatelor Societăților din Construcții, Banca Transilvania, MB Telecom și EximBank România.

Intact Professional Debates le mulțumește tuturor partenerilor și participanților care au contribuit la succesul acestui eveniment!

Intact Professional Debates le mulțumește tuturor partenerilor și participanților care au contribuit la succesul acestui eveniment!